fbpx

goMICE, don’t go without THEM!

Veel van mijn blogs gaan over door ons georganiseerde, bijzondere reizen en/of events voor onze relaties. Enerzijds zouden we dat niet kunnen doen zonder dat onze projectmanagers constant hun ‘grenzen’ verleggen, en anderzijds willen wij als bedrijf net zo goed zijn voor hen net zoals dat we voor onze relaties zijn.

Elk jaar verwelkomen we nieuwe collega’s. We groeien hard. Een ding wordt dan heel belangrijk: dat iedereen onze cultuur omarmt en de goMICE boodschap kan uitdragen.

Hoe we dit doen?

Het zit ons niet alleen in hart en nieren om relaties unieke ervaringen op te laten doen, maar ook onze projectmanagers. Dit maakt hen nog beter: de figuurlijke kers op de taart. Als projectmanager bij goMICE moet je van nature reislustig zijn, want je gaat vaak op reis voor een inspectie of op reis samen met een groep. Een unieke baan voor de reisliefhebber. Als je dan ook nog een aantal keer per jaar met elkaar op ‘educational/inspiratiereis’ mag gaan, dan voeg je echt iets moois toe met elkaar.

Zonder onze Projectmanagers zouden wij al onze bijzondere events en reizen nooit kunnen waarmaken. In dit blog vertellen wij wat wij voor hen terugdoen...

We trainen onze Projectmanagers op diverse bestemmingen en op allerlei onderdelen binnen het vak, maar de ultieme verwen ervaring mag natuurlijk niet ontbreken. We zijn immers toch al op bestemming en alle onderdelen die we als extraatje toevoegen zijn vakgerelateerd. Een win-win situatie.

Waar we het voor doen

We merken we dat toekomstige Projectmanagers dit steeds belangrijker gaan vinden. Lang niet alle soortgelijke bedrijven doen dit met hun mensen. Wij, Rob en ik als directie, hechten er veel waarde aan dat onze mensen goed in hun vel zitten en met plezier naar hun werk komen. Er moet hard gewerkt worden en we zetten daar graag iets tegenover.

Zonder onze Projectmanagers zouden wij al onze bijzondere events en reizen nooit kunnen waarmaken. In dit blog vertellen wij wat wij voor hen terugdoen...

Zo reizen we binnenkort met het hele team af naar een mooie bestemming. Inclusief de vier nieuwe Projectmanagers. Een weekend prikken blijft nog steeds een uitdaging, aangezien er op iedere dag van de week wel iemand op groepsreis of inspectiereis is.

Training ‘on the job’

Er wordt een mooi programma opgesteld waarin wij de diverse aspecten van het vak opnemen. Waar we dan zoal in trainen?

Bij aankomst verkennen we het vliegveld en de omgeving van het vliegveld. Ontzettend belangrijk voor wanneer je hier landt met een groep. Waar bevinden de taxi’s en de transferbussen zich? De toiletten en rookruimtes worden gelokaliseerd, want vaak is de eerste vraag bij aankomst van deelnemers: waar zijn de toiletten en waar kan ik roken?

Zodra we in de bus zitten, komt iedere projectmanager aan bod om via de microfoon een voorbereid stuk aan de groep te vertellen. Dit kan gaan over de omgeving, veiligheid op reis, de route of het desbetreffende programma. Onze projectmanagers zijn inmiddels gewend om door de microfoon te spreken, maar voor de ‘nieuwelingen’ kan het nog weleens een beetje spannend zijn.

Zonder onze Projectmanagers zouden wij al onze bijzondere events en reizen nooit kunnen waarmaken. In dit blog vertellen wij wat wij voor hen terugdoen...

Grumpy chauffeurs v.s. de pareltjes

Verder… je zou het misschien niet denken, maar het is ook altijd goed om te onderzoeken ‘wat voor vlees je in de kuip hebt’ als het om de buschauffeur gaat. Zoals binnen elk vakgebied heb je ook hier pareltjes tegenover de grumpies. Met beiden moeten wij zien te dealen. Vaak willen de chauffeurs zaken naar eigen hand zetten en beginnen vrijwel meteen over wat vooral niet kan, in plaats van wat wél kan. Zo zetten sommigen de groep het liefst buiten het moeilijk doorgaanbare centrum terwijl de pareltjes de groep graag op bestemming afzetten, ook al moeten ze door de nauwste straatjes. Dit is slechts een van de velen voorbeelden.

Ik leg mijn collega’s uit hoe je ze op de hand krijgt, zodat ze voor je gaan werken in plaats van tegenwerken. Voor welke zaken zijn ze gevoelig en hoe kan je het – per situatie – het beste aanpakken? Ik spreek immers uit ervaring: in mijn jonge jaren heb ik, na mijn studie, zes jaar wereldreizen mogen begeleiden en in die tijd heb ik buschauffeurs in alle soorten en maten meegemaakt. Zelden slaagde ik er niet in om hen helemaal naar mijn hand te krijgen. Grappig eigenlijk toch, dat we ook moeten trainen op grumpy drivers?!

Overige belangrijke onderdelen

Verder trainen we hoe een goede check-in eruit moet zien. Wat eraan vooraf gaat bijvoorbeeld. Een grote groep inchecken vraagt om een goede voorbereiding en planning om rijen te voorkomen. Goede afspraken met een hotel zijn daarom cruciaal!

Daarbij trainen we ook op inkoopgesprekken met leveranciers, zoals hotelmanagers, restauranthouders en anderen. We willen natuurlijk de beste prijs uitonderhandelen voor onze relaties. We leren onze nieuwkomers hoe zo’n gesprek het beste vormgegeven kan worden. Niet alleen de nieuwkomers worden getraind: ook de seniors komen aan de beurt. Bij hen zetten we de puntjes weer op de spreekwoordelijke ‘i’.

Zonder onze Projectmanagers zouden wij al onze bijzondere events en reizen nooit kunnen waarmaken. In dit blog vertellen wij wat wij voor hen terugdoen...

Samen weten we meer dan alleen

Daarnaast wordt er in de vele verschillende restaurants gegeten en gedronken. We proeven en leren hen veel over de etiquette en plaatselijke gewoontes. Onderling wordt er veel informatie uitgewisseld. Uiteraard hebben we dan ook gewoon veel plezier met elkaar. We genieten en ik geniet van hen. Wanneer ik dan ook het vrolijke gebabbel hoor, onderweg terug naar huis, word ik er stil van. Eenmaal thuis zijn we allen moe maar voldaan. Er is veel geleerd en uitgewisseld.

Ik ben trots, trots op hen, maar ook trots dan we dit kunnen bieden aan hen. En het mooie is, onze relaties zullen hierna van dit alles kunnen profiteren.

Meer te weten komen over het gehele goMICE team doe je hier. Don’t go without them!