“Alles wat we doen is online en internetbased”
Directeur Rob Jansen en Anita van Maanen geven al meer dan tien jaar leiding aan de UNIGLOBE Alliance Travel vestiging Rotterdam waar goMICE onderdeel van is. Sinds kort vanuit een gloednieuw pand aan de Wilhelminakade. Daarnaast sleepte het team gedurende de jaarlijkse UNIGLOBE award uitreiking de prijs voor ‘Best Service Excellence 2016’ in de wacht en die van ‘Operations Manager of the Year 2016’. Tijd voor een nadere kennismaking.
UNIGLOBE Alliance Travel is een zelfstandig en onafhankelijk zakenreisbureau en mag zich marktleider in het reizende middenbedrijf noemen. Het team van gedegen reisexperts staat 24/7 klaar voor alle zakelijke reiswensen. Met veel aandacht en een gedegen advies profiteert de klant derhalve van scherpe tarieven, die kostenbesparend (door)werken op het gestelde reisbudget. Traveletc. spreekt directeur/eigenaar Rob Jansen en Anita van Maanen over het reilen en zeilen binnen de organisatie.
Groei
In het Manhattan aan de Maas, betrokken Rob Jansen en Anita van Maanen, samen met hun team onlangs een nieuw pand aan de iconische Wilhelminakade vol spraakmakende hoogbouw. Direct naast het voormalig hoofdgebouw van de Holland Amerika Lijn en Hotel New York, heeft men intussen reeds de spreekwoordelijke draai gevonden. “Het is wel een verschil met ons vorige pand (op de Westblaak, red). Hier heb je een schitterend uitzicht. De Maas, de combinatie van historie en moderne architectuur en de aanwezigheid van de Erasmusbrug maken dit tot een fijne locatie” aldus beide directeuren. “Echter ook de (nabije) aanwezigheid van Havenbedrijf Rotterdam NV en beveiligingsbedrijven maken dit tot een goede plek om de business te runnen.” Tel daar de reuring en de aanwezige goede catering bij op en je begrijpt dat Rob en Anita geen seconde spijt hebben van hun beslissing. Naast al deze voordelen woog eigenlijk slechts een ding mee in de afweging inzake de verhuzing. “Groei,” vervolgen de directeur/eigenaren het gesprek. “In het oude pand waren we uit ons jasje gegroeid. Op deze nieuwe plek op ons kantoor in Rotterdam kan het team, dat op dit moment uit ongeveer dertig werknemers bestaat, verder groeien.” “Hoeveel groei?” “De capaciteit van de ruimte in Rotterdam die we momenteel tot onze beschikking hebben, laat een groei van nog eens vijftien tot twintig werknemers toe.”
Integratie
Naast het pand in Rotterdam bestieren Rob Jansen en Anita van Maanen nog twee kantoren, te weten in Goes en Arnhem. “Toen in 2012 de mogelijkheid zich voordeed deze filialen aan onze onderneming toe te voegen, lieten we deze kans niet onbenut.” Rob, die zelf roots in Brabant heeft, en Anita, die in Arnhem opgroeide, grepen de kans tot uitbreiding met beide handen aan. “In de beginperiode na de overname opereerden de drie vestigingen als gescheiden kantoren; nu werken we als een team,” laten Rob en Anita enthousiast weten. “Nog altijd heeft onze klant een vast aanspreekpunt. Echter wanneer er bij drukte of afwezigheid deze reisexpert niet beschikbaar is, kan een collega-kantoor eenvoudig de boeking waarnemen.
Door meer eenheid te creëren in de werkzaamheden, is er tevens meer eenheid in het team ontstaan. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot totaal 45 medewerkers die het klappen van de zweep kennen. De consultants zijn van alle ins & outs op de hoogte. Zo zijn we, ondanks het feit dat we de service van een vast aanspreekpunt bieden, toch flexibel.”
Ontzorgen
Binnen UNIGLOBE Alliance Travel onderscheidt men twee typen klanten. “De klanten die online boeken middels het online bookingssysteem dat Alliance Travel beschikbaar stelt. Deze klanten dragen zelf zorg voor het reserveren van de tickets en behoeven feitelijk weinig support van Alliance. Anderzijds – dat is het gros van ons klantenbestand – zijn het de klanten die op zoek zijn naar expertise. Dit type reiziger heeft er behoefte aan zijn wensen gedetailleerd door te spreken, zeker wanneer het langere, gecompliceerde trips betreft. Deze klanten maken geen zogeheten A-B-A-reisjes. De routes die ze bereizen, zijn van geheel andere orde, veel complexer. Wij ontzorgen de klant. Niet enkel door de vliegtickets te reserveren, maar ook door hen te assisteren en te adviseren bij de huur van een auto of het aanvragen van een visum.”
Complexe reizen zelf regelen, raadt Alliance Travel de klanten niet aan. “Wanneer er een onderdeel van de trip misloopt, wie ga je dan bellen? Dikwijls bestaat een zakenreis uit zo veel componenten dat het onbegonnen werk is om daar zonder professional uit te komen.”
Trends
Beide directeuren zien niet direct trends wanneer het gaat om populariteit op het gebied van zakelijke bestemmingen. “Voor het reizende middenbedrijf blijft Londen binnen UNIGLOBE Alliance Travel de onbetwiste nummer één. Daarnaast zijn bestemmingen erg project afhankelijk, dat verschilt per keer.” Wat hij wel opmerkt, is dat er (weer) meer gevlogen wordt dan voorheen.
“Op onze afdeling goMICE, (Meetings, Incentives, Concepts, Events) een afdeling die zich sinds 2011 nauw inzet voor de organisatie van meetings, incentive, congressen en events in binnen- en buitenland, zien we als incentive-bestemming een toename aan populariteit in steden als Valencia, Sevilla, Napels alsmede de bestemming Malta. Op de geijkte steden als Barcelona, Madrid of Rome zitten de meeste van onze klanten niet meer te wachten.”
Op het gebied van technologie merken beide directeuren dat dit een steeds grotere rol speelt tijdens de boekingsprocedure. “Technologie wordt steeds belangrijker. Alles wat we doen is online en internetbased. We willen met de boekingen en het computersysteem voorop blijven lopen. We hebben dan ook geinvesteerd in GDS Amadeus (Global Distribution System) voor een vlekkeloze backoffice en klantimplementatie. Het gros van de aanvragen bereikt onze kantoren middels e-mail. Enkel wanneer er haast is, pakt de klant de telefoon om de wensen kenbaar te maken.” Ondanks het feit dat technologie steeds belangrijker wordt, groeit het aantal online boekingen niet zo hard als verwacht, aldus Rob. “Waar we vijf jaar geleden verwachtten dat dit de helft van onze business zou beslaan, stagneren we momenteel op ongeveer twintig procent.”
Bij afsluiting van het gesprek laten Rob en Anita met gepaste trots weten dat UNIGLOBE Alliance Travel maar liefst twee keer in de prijzen viel tijdens het jaarlijkse UNIGLOBE award congres. “Een prestatie waar we met ons complete team enorm trots op zijn.”
Dit artikel verscheen oorspronkelijk in Traveletc. #22 2017 uitgegeven door UNIGLOBE Travel. Tekst: Eva Hopstaken