Meeting & Incentive travel trends 2022!
Afgelopen december bezocht ik, Diewertje – Director MICE & Marketing, de internationale vakbeurs voor de meeting & travel (MICE) industrie in Barcelona, ook wel bekend als IBTM. Ondanks dat deze beurs (door Covid-19) in aangepaste vorm plaatsvond, met daarnaast ook minder standhouders en inkopers van buiten Europa, was het oh zo fijn om vakgenoten en onze vaste contacten weer live te ontmoeten. Om elkaar te inspireren en met elkaar van gedachten te wisselen over hoe we zakelijke meetings, events en reizen in een nieuwe realiteit veilig, doordacht maar toch onvergetelijk kunnen laten plaatsvinden. Ik kwam terug in Nederland met een notebook vol aantekeningen, koffer vol visitekaartjes en een hoofd vol inspiratie om met ons team weer aan de slag te gaan om verrassende programma’s te creëren voor onze opdrachtgevers. En sharing is caring! Dus ik deel mijn top 5 Meeting & Incentive travel trends voor 2022 graag met jullie in dit trendblog!
Trend 1: Safety first!
Corona-proof meetings
We beginnen uiteraard met datgene waar niemand omheen kan. The big C. (Covid-19). Ondanks het drukke vaccineren en boosten in Europa zitten we nog steeds in een pandemie en is het belangrijk voorzichtig te zijn en veiligheid te bieden. Toch hebben we ook al twee jaar kunnen ontdekken, ontwikkelen en verbeteren hoe we elkaar zo veilig mogelijk kunnen ontmoeten. Van QR-codes, testen voor toegang of een PCR-test, tot hygiëne-maatregelen en afstand behouden. En alle bestemmingen staan te trappelen om weer internationale bezoekers ontvangen. Verschillende landen hebben dan ook ontmoetingsprotocollen geschreven met heldere richtlijnen om elkaar veilig te ontmoeten. Want veilig ontmoeten doen we samen!
Ook een live, online of hybride corona-proof ontmoeting organiseren? Wij vertellen u er meer over in ons blog 5 tips voor een coronaproof bijeenkomst en onze whitepaper de belangrijkste stappen voor het organiseren van een krachtig online of hybride event.
Verzekeringen
Buiten Corona om, blijft algemene veiligheid van groot belang, want ook niet corona-gerelateerde risico’s wil je goed afdekken. Bij goMICE adviseren we ook altijd om een evenementenverzekering of groepsreisverzekering af te sluiten. Een ongeluk zit in een klein hoekje en het afsluiten van een verzekering geeft blijk van verantwoordelijk en goed gastheerschap.
Near … far… wherever you are
We hebben het het afgelopen jaar zelf ervaren en horen het ook zeker terug van onze partners. Door de corona-situatie organiseren veel bedrijven hun meetings, events of groepsreizen die op korte termijn plaatsvinden, in of in de buurt van hun thuisland. Ook kiezen internationale organisaties momenteel voor een hybride oplossing of om hun jaarlijkse grote event op te delen in meerdere kleinere events in verschillende regio’s of landen. We hebben met z’n allen gezien dat ook in de buurt genoeg moois te beleven is. Maar uiteraard hopen we snel weer zonder beperkingen de wereld (duurzaam) met elkaar te kunnen ontdekken! Benieuwd naar een aantal geweldige (meerdaagse) groepsbelevingen in Nederland? Lees dan ook zeker: Uw high-end beleving in Rotterdam, Eilandhoppen op de Wadden, Puur Holland – Volendam & de Zaanse Schans.
Trend 2: MVO – duurzaam en sociaal
Ik noemde hem net al… duurzaamheid. Wie is er niet mee bezig?
Rapportage SDG goals
Verschillende Europese bestemmingen hebben zich gecommitteerd aan strikte (klimaat)doelen die ze ook jaarlijks rapporteren richting organisaties of netwerken die duurzaamheidsdoelen monitoren. Dit betekent dan ook dat je daadwerkelijk moet aantonen dat je je bezig houdt met maatschappelijk verantwoord ondernemen, verbeterplannen maakt, meetbare doelen stelt en jaarlijks aantoont dat je richting je target werkt. Ook bij Uniglobe Alliance Travel en goMICE zijn we hier intensief mee bezig (lees er meer over op onze MVO pagina) en hebben recentelijk ook een bronzen medaille mogen ontvangen vanuit EcoVadis voor onze inspanningen!
Carbon neutral
Compenseer wat je uitstoot! Er komen steeds meer tools om je uitstoot te berekenen. Van alleen je vervoer tot alles wat je doet en ver-/ of gebruikt. Voor onze zaken- en groepsreizen compenseren we deze uitstoot middels een mix aan klimaatdoelen via Anthesis.
De trein wint terrein
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om (waar mogelijk) de trein in te zetten om naar hun bestemming te reizen. Maar in sommige gevallen is vliegen handiger, sneller en soms ook de enige optie. Veel Europese spoorwegbedrijven zijn bezig om hun trajecten en verbindingen beter en sneller te krijgen, ook tussen de verschillende landen. Dus de trein gaat zeker terrein winnen de komende jaren. Ook tussen steden onderling of als transfer van de luchthaven naar het stadscentrum is de trein steeds vaker de beste en snelste keuze! Daarnaast biedt reizen met de trein nog vele andere voordelen met zich mee, waar wij meer over vertellen in ons blog ‘een incentive reis per trein: duurzaam!‘
Green hotels en eventlocaties
Steeds meer hotels verduurzamen om een green key (of soortgelijke) certificering te krijgen. Van complete verbouwingen, schone energiebronnen, anders omgaan met F&B (bijv. meer vegan en lokaal) en de verwerking van afval of (linnen)reiniging. Ook deze inspanningen moeten worden aangetoond om certificeringen te ontvangen en te behouden. Je ziet dat deze stappen nu actief worden genomen, want je wilt als hotel of eventlocatie straks niet achter het net vissen en om deze reden een aanbesteding verliezen van je concurrent!
Green & Social activities
Niet alleen de reis naar de bestemming wordt vaak groener maar ook de activiteiten op de bestemming! Denk aan activiteiten met e-scooters en e-bikes, sociale activiteiten, duurzame activiteiten en ook het duurzame vervoer ernaartoe (OV, ferry, elektrische bussen of auto’s). Denk aan het vissen naar afval tijdens het kajakken, beach cleaning tijdens een strandwandeling, schilderen met mensen met een achterstand tot de maatschappij of het planten van bomen tijdens een stoere hike. Meteen een stukje teambuilding en een activiteit die iedereen een goed gevoel geeft! En in sommige gevallen kan je zelfs een positieve footprint achterlaten, wat betekent dat je meer brengt dan verbruikt.
Trend 3: Authenticiteit – be true to yourself!
Omarm je cultuur en historie! In de afgelopen decennia zijn veel “wereldsteden” drukker, commerciëler en groter geworden. Veel grote (internationale) winkel- en foodketens voeren de boventoon van de stadscentra. Massatoerisme maakt dat de lokale bewoners zich soms niet meer thuis voelen in hun eigen stad. Hier zie je een duidelijke kentering. Steden en regio’s kiezen weer voor kwaliteit boven kwantiteit en voor slow en authentiek.
Het vol trots naar voren brengen van je culturele en historische elementen! Denk aan de lokale muziek en dans, het leren beoefenen van de lokale sporten zoals Pelota spelen in een Baskisch vissersdorpje of Petanque met de locals in Marseille. Maar ontdek bijvoorbeeld ook de lokale rijstspecialiteit in Alicante, ga lunchen bij de Sami in Lapland, pluk champignons in Helsinki of ga op pad met Ierse muzikanten in Belfast om alles te leren over hun muzikale roots.
Trend 4: Local is the new global
Eat local
De lokale inkoop van voedingswaren is een trend die al een tijdje aan de gang is en bij de vele (sterren)restaurants bijna niet meer weg te denken is. Denk aan lokaal inkopen, bijvoorbeeld direct bij de boer, het zelf (biologisch) verbouwen van groenten en kruiden en het lokaal nuttigen van de producten. Er is minder transport nodig en er wordt niet ingekocht binnen een grote keten, waardoor producten vaak een eerlijkere prijs behouden, niet bewerkt hoeven te worden en verser op je bord belanden. Ook wel eentje voor onder het thema duurzaamheid.. ?
Slow food
Met slow food wordt de culturele of traditionele keuken behouden en daarmee ook het oorspronkelijk gebruik van gewassen, zaden, dieren en landbouwgebruiken van een regio. Een trend die vooral in Zuid-Europese landen regelmatig naar voren kwam. Bologna kwam zelfs met de kreet: slow food, fast cars, als perfecte omschrijving voor hun regio! Benieuwd naar Bologna als prachtige culinaire incentive reis bestemming? Bekijk dan ook eens ‘culinaire inspiratiereis naar Italië: Bologna & Parma‘.
Hello wine
Een goed glas wijn bij je dis! Daar zeggen wij bij goMICE geen nee tegen. En we hoeven tegenwoordig niet meer “en masse” wijnen uit Frankrijk te importeren voor een goed glas wijn bij de maaltijd. Steeds meer landen en regio’s houden zich bezig met de productie van wijnen. Laat je verrassen met een wijntour in Turkije, Slovenië of Bulgarije, maar ook in ons eigen Kikkerlandje en in België en Luxemburg zijn tegenwoordig de lekkerste en meest verrassende wijnen te vinden!
Trend 5: Off the beaten track
Nature is calling
Natuurlijk is het heerlijk om in een bruisende stad rond te lopen en je onder te dompelen in de cultuur, prachtige architectuur en beste restaurants. Maar je ziet ook dat binnen een programma steeds vaker de combinatie met de natuur wordt gemaakt. Van een hike of stoere fietstour in een nationaal park en het bezoeken van lokale (wijn)boeren tot een (lokale) sportieve activiteit zoals Petanque in de Provence, golven in Ierland, skiën in Bulgarije of kajakken in Kopenhagen!
Herontdek the usual suspects
Bij goMICE zijn we uiteraard dol op reizen en het creëren van bijzondere events en onvergetelijke ontmoetingen waar onze opdrachtgevers en hun gasten nog lang over napraten. We zijn dan ook altijd op zoek naar datgene wat net even anders is dan anders. Ook omdat we merken dat de usual suspects niet altijd meer even verrassend zijn. Maar dit betekent niet dat je steden zoals Parijs, Barcelona, Rome of Berlijn moet overslaan en soms kan dit ook niet bij een bezoek aan een congres of bij een bedrijfsbezoek. Maar, geen paniek! Ook deze bestemmingen blijven zich ontwikkelen, onder andere met eerdergenoemde trends. Daarnaast zijn er vaak toffe combinaties te maken van verschillende steden of met authentieke dorpen binnen de regio. Hierdoor heb je het voordeel van goede vluchten, verbindingen en tarieven en daarnaast verras je je collega’s of relaties met de herontdekking van een toffe stad!
Jullie volgende meeting, event of incentive reis door goMICE laten organiseren?
Hopelijk krijg je bij het lezen van al deze trends zin om je volgende zakelijke ontmoeting alweer te gaan plannen. Bij goMICE denken we graag mee hoe we jouw doelgroep kunnen verrassen, activeren of stimuleren voorafgaand, tijdens maar ook na de reis middels onze Stretch-method. Als experts in beleving kijken wij weer uit om alle nieuwe trends en te gekke activiteiten samen te brengen in een onvergetelijk programma in binnen- of buitenland. En weet je nog niet precies wat je wilt? Plan gerust een vrijblijvende sparringsessie in met mij of mijn collega’s en laat je verrassen met onze creativiteit, kennis en expertise!