De succesformule voor een online teambuilding
Net als ieder live event, is ook ieder online event anders. Voor een nieuwe opdrachtgever mochten wij afgelopen januari een online teambuilding organiseren. Maar voordat het zover was, gingen we eerst op zoek naar het best passende programma voor dit doel en deze doelgroep.
Een eerste voorstel
Met veel zorg werd gewerkt aan een eerste voorstel waarin diverse activiteiten werden opgenomen met als doel teambuilding en fun. Denk hierbij aan een pub- of “ik hou van Holland” quiz, een escape room of een game waarbij in teams moet worden samengewerkt om vragen te beantwoorden en puzzels op te lossen.
De klant een goed beeld geven door middel van demo’s
Wij kunnen ons goed voorstellen dat alleen een uitleg op papier, over een game of quiz, wat minder tot de verbeelding spreekt. Bij een live event organiseren we een inspectie of een tasting, maar dat is een stuk lastiger binnen een virtueel event. Maar wij denken uiteraard in oplossingen! Voor deze opdrachtgever hebben wij dan ook online demo’s georganiseerd voor hun twee voorkeursactiviteiten. Hierdoor kregen zij een goed beeld van de functionaliteiten en hoe zo’n game of escape room eruitziet. De keuze viel uiteindelijk op de online escape room. Een toffe activiteit waar het teambuilding aspect zeker terug kwam!
De keuze maken voor een platform
Om een online event te organiseren kan gebruik worden gemaakt van diverse platforms waarbinnen de deelnemers kunnen communiceren. Afhankelijk van de invulling van het event kan er worden gekozen voor een vrij simpel en bekend platform als Zoom, Teams of Webex. Indien het event langer duurt en/of een meer gecompliceerde inhoud heeft, kan er een professioneel, maatwerk platform worden ingericht met eigen branding en een high-end karakter.
Ontzorgen in iedere stap!
In dit geval had het gebruik van het platform Zoom de voorkeur voor de klant. Alleen hadden ze een minder goeie ervaring hiermee, bij de organisatie van een online event via een ander bureau. De verbinding met de host was slecht en de betreffende organisatie was niet goed bereikbaar. Hierdoor liep dit online event niet vlekkeloos en dit wilden zij deze keer koste wat kost voorkomen. Naast dat wij mooie en onvergetelijke reizen en impactvolle (online) events organiseren, zorgen wij ervoor dat onze opdrachtgevers ook worden gerustgesteld en ontzorgd. In dit geval hebben we dan ook tweemaal een try-out ingepland om het programma door te lopen en te bekijken of alle technische onderdelen binnen het programma goed werkten. Uiteraard vinden wij dit een fijne manier van werken, maar belangrijker is dat hiermee de onzekerheid bij de klant werd weggenomen!
De dag van het online teambuilding event
Het event zelf was uiteindelijk een groot succes. Technisch verliep alles perfect, mede dankzij alle voorbereidingen en de try-outs. Ook de Escape Room werd door alle deelnemers goed ontvangen en er werd volop gestreden voor de winst; wie kon als eerste ‘virtueel ontsnappen’? De meeste teams wisten binnen de tijd de oplossing te vinden en de uiteindelijke winnaars kregen een mooie prijs toegestuurd.
Vanuit de klant ontvingen we een zeer mooi compliment:
“goMICE: Don’t organize something without them 😉 Professioneel, betrokkenheid en betrouwbaar.”
Inmiddels zijn we ook alweer bezig om het volgende online event voor deze opdrachtgever uit te werken, met weer nieuwe doelen en inhoud. Wij kijken weer uit naar een mooie samenwerking!
Uw volgende online event organiseren met impact en resultaat?
Benieuwd hoe u een online of hybride event organiseert met impact en resultaat? Lees dan zeker ook de blogs: “Stappenplan en tips voor de organisatie van uw hybride event” en “De belangrijkrijkste stappen op weg naar een krachtig online event”. Of leg direct uw vraagstuk aan ons voor. Wij helpen u graag bij de organisatie van uw volgende online (of live) event!
Benieuwd naar meer waardevolle tips en inspiratie voor de organisatie van krachtige online en hybride events? Lees dan zeker onze gratis whitepaper waarin wij de belangrijkste stappen met u delen en tips geven over techniek, platformen, interactie en budgettering! Klik hier om onze whitepaper te downloaden.